Яке місце матимуть «незалежні крамниці» у розвитку українського ритейлу?
07.06.2018Експерт: Олександр Савенко, голова Комітету з урегулювання питань торгової нерухомості ГС «НОРТ»
Що таке «незалежна крамниця»? (independent store)
Поняття «незалежного магазину» на кшталт поняттям «місцева страва», «одяг цього краю», «музика регіону» тощо. Це унікальне і незабутнє середовище тільки в цьому місці, тут і зараз. Зазвичай «незалежні» крамниці протиставляють до концепції «мережевих», і відмінність їх в унікальності та неповторності (тобто, немає другої такої крамниці, це не однаково забрендовані мережеві магазини або магазини «за франшизою», в яких обов’язково є чужі правила, процеси, так би мовити «зовнішня нервова система», а сам магазин всього-лише «фантик без начинки»).
Незалежні магазини – не мають управління із зовні/звідкись-кимось, вони створюються і розвиваються виключно на розсуд власників, які таким магазином щодня і керують.
Також помилково ставити в один ряд поняття незалежний і спеціалізований магазин (specialized shop). Це далеко не одне і теж. Спеціалізовані магазини (наприклад, «Все для більярду» або «Все для кондитера») можуть бути мережевими і розміщені на різних територіях навіть під різними назвами. АЛЕ. Повторимося, у мережевих магазинах – єдиний центр управління – із зовні, рішення приймаються однотипні для всіх спеціалізованих магазинів. А незалежні магазини – управляються на місці, локально, рішення приймаються виключно для цього одного магазину.
Також не варто цілком ототожнювати незалежні і концептуальні магазини (concept store) або бутики. Концепт сторі – це характеристика, що відображає підхід до формування інтер’єру, асортименту … так, щоб в них були присутні певні ідейні концепції презентованих брендів. Відповідно їх «ідейними натхненниками» частіше виступають самі бренди (виставляючи певні вимоги / правила щодо презентації товарів під їх ТМ). Незалежні ж магазини в основу своєї діяльності ставлять не донесення концепції брендів, а – наявність самого магазину, в якому можуть запросто змінюватися і об’єднуватися будь-які концепції / бренди на розсуд власників магазину, часом створюючи в інтер’єрі навіть щось протилежне до концепції представлених брендів. При цьому, безумовно, на сьогодні концептуальні магазини – двигун прогресивних ідей для всіх роздрібних магазинів. І тому чимало незалежних крамниць відтворюють саме формат concept-store.
Магазини однієї мережі можуть мати різні назви і зовнішній декор (напр. «Сільпо Монако» Київ, і «Сільпо Аліса» Львів), але у цих різних «фантиків» – буде одна і та ж начинка: схожий асортимент, торгове обладнання , процеси сервісу, цінова і кадрова політики тощо. Зміни в стандарти вносяться через зовнішній орган управління, який знаходиться поза магазином.
А у незалежних магазинів – навпаки можуть зустрічатися схожі назви магазинів (напр. «У Марії», «Міленіум» …), але наповнення суттю: асортимент, планування, сервіси … у цих магазинів будуть кардинально відрізнятися і управління здійснюватися безпосередньо власником самого магазину, який в ньому ж скоріше і працює.
Вперед, до локального (go local)!
Розвиток незалежних магазинів в Україні – своєрідний внесок у культуру, ідентичність певної території країни. Крамнички, які відомі й улюблені місцевим населенням, надають цінності саме цій території.
Варто ще додати соціально важливий і корисний аспект – незалежні магазини, в силу своєї неординарності, часто стають туристичною визначною пам’яткою, що приваблює туристів: люди спеціально їдуть подивитися та відвідати такі місцини (напр. «Sanahunt» в Києві або ресторан «Криївка» у Львові).
Незалежні магазини, з точки зору місця в глобальній системі торгівлі, – це лабораторії, постійний експеримент, де зачинається, виношується і народжується все нове і унікальне, що є в роздрібній торгівлі. Навіть шлях таких гігантів торгівлі, як «Ікеа» або «Амазон», – починався з проектів незалежних крамниць. І сьогодні більшість ритейл корпорацій, транснаціональних роздрібних компаній, щоб створити щось нове для всієї мережі, – спочатку створюють прототипи незалежних магазинів, з незалежною командою управлінців для цього магазину, з повним правом «ламати та будувати» на свій розсуд (обов’язкові атрибути незалежної крамниці).
Світові лідери роздрібної торгівлі витрачають мільйони доларів, щоб підглядати і вишиковувати нові ідеї / тренди / досягнення саме у незалежних магазинів. Доповіді агентств, які стежать за «вулицею» (наприклад, TrendHunter) – сьогодні коштують на рівні експертизи від метрів «мережевих» досліджень (наприклад, AC Nielsen).
Незалежні магазини – цікавий бізнес
І, звичайно, незалежні магазини – це не просто прикраса міста, прикольна зайнятість або спроба комусь щось довести. Це бізнес, що дозволяє отримувати стабільний дохід для учасників такого проекту. І частіше дохід від такої діяльності перевищує дохід, який людина могла б отримувати, працюючи керівником в мережевому магазині. А головне – ніхто не звільнить лише через те, що так вирішив далекий центральний офіс. Звичайно, незалежні магазини закриваються, але лише виключно, як результат особистих рішень і результатів.
Незалежний магазин – це наступні переваги:
- графік роботи, зручний для тебе;
- особиста відповідальність за результат (не привіз свіжих помідорів – нарікай на себе J);
- втілення / реалізація своїх думок і почуттів. Замість придушення себе в мережевих кар‘єрах – самовиявлення в незалежній крамниці. Вирішили перефарбувати касовий стіл – фарбуйте! Хочеш «парковку» для колясок перед магазином замість урни для недопалків – міняй!
- реальне спілкування та ВЗАЄМОВІДНОСИНИ з цінними для тебе людьми. Хочеш зробити подарунок без грошей – роби. Не хочеш когось обслуговувати – вказуй на двері;
- асортимент на твій розсуд, з твоїми цінностями. Ти цінуєш надійні речі? Пропонуй людям виключно якісну підошву у взутті, або надійний метал у викрутці … ніяких компромісів!
Незалежні магазини, звичайно, відображають і рівень підприємницької зрілості населення. Звісно, що «незалежні» на нашій території – лише зароджуються, і для того, щоб навчитися «ходити», доведеться попрацювати.
У порівнянні з незалежними магазинами Великобританії, Голландії, Японії, США …. – наші локальні незалежні крамниці поки лише «зародковий» рівень в даній сфері. На нашій території поки що хороші незалежні магазини рідко долають рубіж 5 річної діяльності (а в Японії найдавніший незалежний сімейний готель вже перевалив рубіж 800 років, у Британії книжкові сімейні магазини, або ювелірні сімейні магазини у Франції працюють вже більше 100 років і вважають це тільки початком репутації).
Ділимось досвідом!
Пропонуємо для популяризації і розвитку даного підходу до ведення роздрібної торгівлі, а саме – створення незалежних магазинів, завести традицію обміну досвідом. Будемо відповідати на питання Що, Кому і Чому вдається, а від чого пора відмовитися і випробувати щось нове, будемо вишукувати і презентувати кращі приклади, розкривати секрети і таємниці торгівельної справи незалежних крамниць з історією.
Висилайте Ваші цікаві приклади та запитання.
Чекайте нові публікації про Незалежні Крамниці.